Hvem er pålogget ?
Vi har 2 gjester her nå
Pålogging



PostHeaderIcon Vedtekter

VEDTEKTER

Dette er våre lover og er bestemt av foreldrerådet. Dersom noe bør endres skal det varsles i god tid før foreldrerådsmøtet og et flertall bestemmer.

 

VEDTEKTER FOR STIFTELSEN BARNAS HAVE

Vedtatt i årsmøtet for foreldrerådet 26. mars 2014.

§1     NAVN
Barnehagens navn er "Barnas have". Barnehagen er organisert som en ideell, privat stiftelse.

§2     FORMÅL
Stiftelsens formål er å eie og drive barnehage i Bergan/Nesbryggenområdet på Nøtterøy, med tilknyttet skolefritidsordning i den grad dette ikke er til fortrengsel for barnehagebarn.
Virksomheten har et ideelt (ikke-økonomisk) formål. Den skal søke å sikre barna gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. Virksomheten skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover og forskrifter for barnehagevirksomhet, herunder i henhold til barnehagelovens §1,2.ledd.

§3     GRUNNKAPITAL
Stiftelsens grunnkapital er barnehagens innbo og løsøre.

§4     RETTSLIG DISPOSISJONSEVNE. ANSVAR FOR GJELD
Barnehagestiftelsen er et eget rettssubjekt med begrenset og upersonlig ansvar for gjeld.

§5     FORELDRERÅD. ÅRSMØTE
Stiftelsen skal ha et foreldreråd med oppgaver som bestemt i barnehageloven med forskrifter. Foreldrerådet skal avholde årsmøte innen utgangen av mars måned. Innkalling og underretning med saksliste skal være skriftlig og sendes/leveres foreldrene minst 14 dager før møtet avholdes.

På årsmøtet skal det føres protokoll. Styret/samarbeidsutvalget foretar innkalling og fastsetter sakslisten som blant annet skal inneholde:

1. Valg av møteleder
2. Styret/samarbeidsutvalgets årsmelding.
3. Godkjennelse av regnskap og fastsettelse av budsjett.
4. Valg av medlemmer samt leder til styre og samarbeidsutvalg.
5. Valg av revisor og godkjenning av dennes honorar.
6. Foreldrebetaling pr måned. Depositum.
7. Eventuell arbeidsinstruks for styrer.
8. Eventuelle forslag til vedtektsendringer.
9. Eventuelt forslag om oppløsning av stiftelsen, som bare kan finne sted innenfor rammen av stiftelseslovens §35 og 36.
10. Andre saker som styret/samarbeidsutvalget ifølge lov m/forskrifter, vedtekter eller
etter eget initiativ skal legge frem på årsmøtet, eller som er sendt inn av medlemmene.
Styrets/samarbeidsutvalgets forslag må være inntatt i den utsendte underretningen med saksliste. Forslag fra medlemmer må for å kunne blir behandlet være styret i hende snest 14 dager før årsmøtets avvikling.

§6     EKSTRAORDINÆRT FORELDRERÅD
Ekstraordinært foreldreråd skal avvikles når styret eller minst ¼ av foreldrene krever det.

§7     FLERTALLSKRAV, VEDTEKTSENDRINGER MV.
Hvert medlem av foreldrerådet har en stemme. Vedtak kan treffes ved alminnelig flertall.
(Mer enn halvparten av de fremmøtte stemmer for). Vedtak om vedtektsendringer krever
2/3 flertall, mens vedtak om oppløsning krever ¾ flertall.

§8     STYRETS/SAMARBEIDSUTVALGETS SAMMENSETNING, MØTER MV.
Styret/samarbeidsutvalget (heretter benevnt STAU) skal ha seks medlemmer og to
varamedlemmer. Tre av medlemmene samt ett varamedlem velges av og blant
foreldrerådets medlemmer. Tre av medlemmen samt ett varamedlem velges av og blant
de ansatte. Medlemmene velges for ett år av gangen. Leder velges av årsmøtet blant
medlemmene for ett år av gangen. Umyndig kan ikke være medlem. Det påhviler foreldrerepresentantene i styret å foreslå nytt styre til foreldrerådsmøtet. Styrer skal rådføres om behov for ulik kompetanse.
STAU gjør vedtak i møte. Møter holdes etter en fastsatt plan og for øvrig når leder
finner det nødvendig. Styrer har tale- og forslagsrett.
Som STAU's vedtak gjelder det som flertallet av de møtende har stemt for. Ved
stemmelikhet gjelder dette som lederen har stemt for. Er lederen ikke til stede, gjelder
det som møtelederen har stemt for.
Referat fra STAU's møter skal godkjennes på neste møte og settes inn i en protokoll
med fortløpende sidetall. Protokollen skal inneholde de vedtak som styret gjør i saker
som gjelder barnehagen. Tid og sted for møte skal gå frem av protokollen, likeså
meningsforskjell mellom styremedlemmer som er til stede.

§9     STYRETS/SAMARBEIDSUTVALGETS MYNDIGHET OG PLIKTER
STAU skal ivareta samarbeidet mellom barnehagen og foreldrene, og forøvrig ivareta oppgavene beskrevet i barnehageloven med forskrifter.

STAU forestår og har ansvaret for den alminnelige forvaltning av stiftelsen og representerer den utad. Myndigheten omfatter også opptak av barn etter retningslinjer fastsatt i vedtektene. Stiftelsen/barnehagen forplikter utad at STAU ved underskrift av leder og ett av de blant foreldrene valgte medlemmer.

STAU utarbeider i samarbeid med styrer et system for internkontroll i samsvar med forskrifter av 1. januar 1996.

STAU skal sørge for en betryggende regnskapsførsel etter stiftelseslovens regler, herunder oppsetting av regnskapssammendrag. Regnskapet sammen med årsberetningen skal forelegges foreldrerådet på årsmøtet.

STAU besørger regnskapsfører og revisor.

STAU skal lede og føre tilsyn med at barnehagen drives i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og vedtekter. Det har ansvar for å sende årsmelding til kommunen innen fastsatt frist, jf regler for statstilskudd for barnehager og fritidshjem.

STAU har også ansvar for at stiftelsen blir meldt til Fylkesmannen dersom forvaltningskapitalen utgjør kr 50.000,- eller mer, jf stiftelseslovens §§ 18 og 19, og at det eventuelt blir sendt inn avskrift av regnskapssammendraget til Fylkesmannen, jf stiftelseslovens § 20.

STAU ansetter styrer for barnehagen, samt øvrig personell etter innstilling fra styrer.

§10     TAUSHETSPLIKT
De som sitter i styret og ansatte har taushetsplikt jfr. "Lov om barnehager § 16 og Forvaltningsloven § 13 og § 13 a-f. De skal underskrive taushetsløfte som skal oppbevares i arkivet.

§11     PEDAGOGISK GRUNNTANKE
Se notat datert 15. februar 1996 samt den til enhver tid gjeldende årsplan.

§12     BARNEHAGENS ÅPNINGSTID OG FERIE
Barnehagens åpningstid er minimum 8 timer hver dag. Åpningstiden fastsettes av styret.

Barnehagen har stengt julaften (24. desember), nyttårsaften (31. desember), samt på onsdag før skjærtorsdag. Barnehagen har stengt på helligdager og 2 uker i juli. Disse to ukene fastsettes senest 1. februar samme år.
Alle barn skal ha 4 ukers ferie i løpet av barnehageåret.
Barnehageåret starter 1. august.

§13     AREALUTNYTTING
Pr barn over 3 år er avsatt minst 4 kvadratmeter.
Pr barn under 3 år er avsatt minst 5,3 kvadratmeter.

§14     OPPTAK AV BARN
Barnas Have barnehage er åpen for barn i alderen 0 år og frem til skolestart.

Skolefritidsordningen er åpen for barn fra og med 1. klasse til og med 4. klasse.
Barn fra Nøtterøy kommune prioriteres.

Det gjøres opptak etter skriftlig søknad. Det kan først søkes etter at barnet er født. Søkere som ikke får plass plasseres på venteliste. Opptak skjer normalt en gang i året, innen utgangen av mai måned, eller ved ledigstilt plass.

Ved opptak av barn legges vekt på følgende kriterier:

  • Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved opptak, jmf. barnehagelovens § 13 og barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd.
  • Styrerens pedagogiske vurderinger skal legges til grunn ved opptaket med hensyn til barnegruppens sammensetning.
  • Barn av ansatte vil automatisk få plass når en slik er ledig i den aldersgruppe barnet befinner seg     i.
  • Søsken skal prioriteres. Deretter prioriteres søsken av tidligere barn i Barnas Have.
  • Barn fra skolekretsene Torød og Oserød prioriteres
  • Når punktene 1, 2, 3, 4 og 5 er oppfylt, vil opptaket skje etter ansiennitet.
  • Opptak av barnehagebarn prioriteres foran opptak av barn i skolefritidsordning. Den som er tildelt plass får beholde den frem til skolestart. Plass i skolefritidsordning gis for ett år av gangen.

§15     KLAGEADGANG VED AVSLAG PÅ SØKNAD OM BARNEHAGEPLASS VED HOVEDOPPTAK

Ved hovedopptak kan søker klage over avslag på søknad om barnehageplass og på avslag om å få sitt første eller andre ønske oppfylt.

Utenom hovedopptak kan bare søkere til barnehagen med lovfestet rett til prioritet etter barnehageloven § 13 klage dersom de ikke tilbys plass.

Klagen må fremsettes skriftlig for kommunen og må nevne hvilken avgjørelse det klages over og de grunner klagen støtter seg til. Klagefristen er 3 uker fra det tidspunkt avgjørelsen som det skal klages over er kommet frem til søkeren. For den som ikke har mottatt underretning, løper frisen fra det tidspunktet vedkommende har fått eller burde ha skaffet seg kunnskap om avgjørelsen.

Reglene for klageadgang finnes i Forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage (forskrift 2005-12-16 nr. 1477)

§16     BETALING AV BARNEHAGEPLASSEN. INNSKUDD.
Betaling skjer forskuddsvis innen den 5. i hver måned til en nærmere fastsatt konto. Ved barns sykdom eller ved fravær av andre årsaker betales ordinær månedsbetaling. Ved lengre tids sykdom/fravær kan betaling reduseres etter nærmere vurdering av styre/samarbeidsutvalg.

§17     MISLIGHOLD
Dersom det ikke er betalt for opphold innen den 5. i hver måned, og betalingsutsettelse ikke er innvilget, eller dersom foreldre/foresatte unnlater å følge vedtekter og STAUs bestemmelser, kan STAU ved skriftlig varsel gi beskjed om at barnet umiddelbart mister plassen dersom forholdet ikke
er brakt i orden i løpet av 14 dager.

De som er skyldig betaling kan ikke få sine barn inn i barnehagen ved nytt opptak før all gjeld er oppgjort.

§18     OPPHØR AV PLASS I BARNEHAGEN
Partene har 2 måneder gjensidig oppsigelse. Oppsigelsen må skje skriftlig. Oppsigelsestiden løper fra den 1. i neste måned. Det samme gjelder ved reduksjon av plass.

Ved oppsigelse av plass med virkning fra 1. mai eller senere, betales det for opphold  ut barnehageåret.

§19     DUGNAD
Foreldre med barn i barnehagen plikter å delta på de dugnadene som blir arrangert av barnehagen. Dersom man ikke har mulighet for å delta betales et gebyr kr 500,- pr dugnad. Foreldrene får beskjed om dugnad via oppslag eller direkte beskjed.

§20     ATTESTER
Foresatte har ansvar for å informere om spesielle forhold vedrørende barnets helse som kan ha betydning for barnets opphold i barnehagen.

Personalet skal levere godkjent politiattest ved ansettelse.

§21     VEDTAKELSE AV VEDTEKTENE
Samtlige foreldre/foresatte får ett eksemplar av vedtektene ved melding om plass i barnehaven. De bekrefter ved sin underskrift på følgeskriv at de vedtar og er innforstått med innholdet av disse vedtekter.

Ved enhver endring i vedtektenes innhold, utsendes/utleveres et ajourført eksemplar til foreldrene med følgeskriv for bekreftelse.

§22     VEDTAKELSESDATO
Disse vedtekter er fastsatt den 26. mars 2014.

 

Sist oppdatert (mandag 27. februar 2017 12:58)

 

PostHeaderIcon Søk